New York City

I lördags åkte jag och Brogan och en tjej som heter Antigona (som jag inte träffat tidigare) till New York City. 
 
Som vanligt vaknade jag tidigt, klockan fem, för att åka hemifrån en timme senare och ta 6.30 tåget till Philadelphia. Där bytte vi till buss som skulle gå 08.15 men vi fick vänta en timme extra innan den gick iväg. Busstationerna här är ju också roliga. Det är ju inte direkt länstrafiken hemma i Örebro där man kan få information på elektrioniska skärmar på de större busshållplatserna (vi är ju ändå i Philadelphia och inte ute på landet!). Det finns ingen information alls om bussen är sen eller inte, så man väntar och väntar. Inget högtalarsystem, så de som arbetar står och skriker om det är mer folk som ska till the. soth etc. innan den bussen går. Det är dessutom ett lustigt system om vart man ska stå när man väntar på bussen och ur vilken dörr man ska gå ut. Varför de dessutom har olika dörrar kan man undra då bussen man ska med inte behöver stå rätt utanför dörren utan kan stå utanför en annan dörr. 
 
Hur som helst vi kom på rätt buss och var framme i New York runt 12. Vi gick omkring lite på times square och började gå neråt på Manhattan. Vi tog selfies med poliser, vi storsade omkring på olika ställen och svängde förbli, Sockerbit, den svenska godisaffären. Där inne passade jag på att köpa lite lösgodis och även blåbärssoppa och nyponsoppa (på påse). Dylan hade en gång sagt till mig (då han läst om svensk mat) att han ville att jag skulle göra "blueberry soup". Min respons hade bara varit va?! vad är det?? innan poletten trillade ner till svensk blåbärssoppa. 
 
Efter det gick vi vidare neråt. Förbi det nya World Trade Center och Ground Zero innan vi gick ner till floden och hamnen där jag och Brogan tog båten ut till frihetsgudinnan. Det var kul att få se den och då fick jag lite den där känslan av att jag verkligen är i USA, det där landet som all tycker är så coolt och vill åka till... Det var även kul att få åka ut dit och se skylinen, över New York , som faktiskt är väldigt fin! 
 
Efter det tog vi tunnelbanan upp tillbaka upp på manhattan. Vi gick av vid grand central station (så jag fick även se det  :) ) och vi åt middag på en mysig hamburgerestaurang där jag hade mitt kanske livs godaste hamburgare där burgaren var fylld med blåmögelost och hade en supergod dressing. Superbt gott var det!!
 
 
Nya World Trade Center och Ground Zero
 
 
Nere på Manhatten och ute vid frihetsgudinnan =)
 
 
Grand Central Station
 
 
New York City
 


Sjukt god hamburgare :) 


J.Lindberg i SoHo :) 


??? 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0