Tjejkväll med mina svenskar

I går kväll kom Elsa och Jonna över för en liten tjejkväll tillsammans. Elsa kom över först och vi började titta på Jönssonligan vilket Jonna gjorde natt av oss för. "Ni och era gamla svenska filmer". Men men blev inte så mycket att titta på filmen, den var mest vara på i bakgrunden medan vi babblade på om allt och inget. Pratade om killar, USA, mat, Au Pair-liv osv.

Vi kom som vanligt fram till att killar i USA är mer toffliga än svenskar och att det skulle vara konstigt att date (vad heter det på svenska?!?) en svensk kille efter en amerikan. Att vi som svenska tjejer kanske är vana vid att göra mer själva.

Jag och Jonna planerade även in en frukostdate på lördag med Dylan och Ben och vi försökte även övertala Elsa att komma med Tim :)

Fira ett år

Igår firade jag ett år i staterna lite grann. Dylan kom över med blommor och tog ut mig på en restaurang jag pratat om länge att jag velat gå på. Han är världens goaste och vet hur han kan muntra upp mig. Kvällen var i alla fall supermysig och lyckad :)

Ett år i USA

Då var det ett år i USA. Det känns sjukt hur sanbbt tiden har gått. På ett sätt känns det som att jag har varit här länge för när jag tänker tillbaka på det har jag hunnit med så mycket, sett så många saker och platser och upplevt mycket. Men det känns även som att dagar, veckor och månader har gått snabbt för jag har verkligen haft så sjukt kul.

Det här året har nog utan tvekan varit det bästa någonsin och samtidigt ett bitvis tufft år. Jag är så sjukt glad att jag åkte iväg och inte bara för att jag har rest mycket och utvecklat min engelska (som var mina största anledningar till att åka) utan främst för att jag lärt känna mig själv och förändrats. Mitt liv är inte det samma som när jag åkte och jag är inte samma person. Jag har även fått många nya vänner, inte bara från Sverige utan från olika delar av världen och från USA. Jag har fått blivit en del av en underbar värdfamilj som verkligen bryr sig om mig och låtit mig vara en del av deras liv. Jag har tre fantastiska värdbarn som jag verkligen älskar och inte vill tänkta på att lämna. Jag har två sköna värdföräldrar som verkligen är roliga att umgås med.

När jag åkte hade jag en pojkvän hemma i Sverige, ett förhållande som tog slut efter några månader borta. Något som tog slut för att det helt enkelt inte var meningen att vara och för att jag genom att åka iväg började tänka mer på vad jag ville med mitt liv och hur jag ville leva. Jag levde livet som singel för första gången sedan jag var 15 år vilket var både kul och jobbigt och en period av att lära känna mig själv.

Singellivet varade dock inte mer än några månader. Jag gjorde det som min mamma alltid varit orolig för, att åka bort till ett annat land och bli kär. Jag träffade Dylan, började umgås mer och mer med honom och sen blev det som det blev. Jag blev flickvän och fick en helt fantastiskt pojkvän som jag faktiskt kan säga att jag älskar.

Året här borta i USA har blivit något helt annat än vad jag trodde att det skulle bli men det har varit så sjukt bra att jag bestämt mig för att spendera ytterligare ett år här. Jag kommer göra ett till år som Au Pair och fortsätta jobba för samma familj. Jag kommer fortsätta spendera mer tid med Dylan, med underbara vänner, lära känna mer människor, resa och ha fantasktiskt kul. Jag är extremt glad att jag valde att åka till USA och jag är helt säker på att jag gjort rätt i att spendera ytterligare ett år här borta.

Som en liten sumering på året måste jag även igen pricka av min att göra lista som jag gjorde innan jag åjte iväg.

1. Besöka New York

48. Beställa en smörgås på Wawa

49. Pröva mac n' cheese

50. Pröva peanut butter and jelly

Eftersom listan har blivit väldigt avprickad och eftersom ett nytt år börjar är det dags för en ny:
  1. Åka till Boston
  18. Äta på Jonny Rockets
  19. Äta pizza i NYC
  20. Äta på en svensk restaurang i NYC

Kommer att fylla på listan efterhand jag kommer på mer saker som jag vill göra, allt kommer säkert inte hinna prickas av men vi får se vad som hinns med =)

Måndag och playdate

Igår kom Fatou över med Emma för en playdate. Hela dagen var en lugn hemmadag där vi lekte lite utomhus, barnen hoppade i sin lilla hoppborg, vi ritade, lekte med spel osv. Jag jobbade även lite extra eftersom mina värdföräldrara vän avlidit under dagen så de var tvungna att åka iväg för det på kvällen. Dylan kom däremot över och umgicks lite med mig och vi tittade på ett avsnitt walking dead innan han åkte hem igen.

Hoppborgslek (roligaste är att sitta i hoppborgen och stänga av den...)

Fredagsparty hos Elsa

I fredags hade Elsa ordnat med fest hos sig eftersom hon hade huset för sig själv då hennes värdföräldrar var borta. Den var en dinner and drinks kväll där alla skulle ta med sig något att äta. Jag hade med mig saffransbullar och moccarutor som jag gjorde tillsammans med Dylan kvällen innan. Vi hade kul tillsammans, drack, skrattade, dansade, skojade runt och umgicks :)

Eftersom Sverige lyckligt nog lyckats slå Finland i semifinal firade jag och Elsa i våra fina trekronortröjor :)

Elsa och jag i våra trekronortröjor för att fira att Sverige slog Finland i semifinal!

Svenskarna :)

Måndag @ longwood

Förra måndagen tog jag med mig mina tre värdbarn till longwood gardens för att där möta upp Fatou och Emma. De hade ett orkidéevent där för barn med arts and crafts, storytimes och andra roliga saker. Barnen lekte även lite i inomhusdelen och åt lunch tillsammans innan vi åkte tillbaka hem.

Myslördag

Eftersom både jag och Dylan jobbade på alla hjärtans dag hade vi mysdag på lördagen istället. Vi började dagen med frukost/brunch på mitt favoritställe Terrain at Stylers. Vi delade på en lammburgare och en pork sandwich. Maten där är kanongod och jag älskar inredningen där. Det är väldigt rustikt och lantligt och restaurangen ligger inne trädgårdshandel. Det hela påminner mig väldigt mycket om Sverige. Restaurangen och affären är verkligen så som inredningsdtilen är hemma nu :) Det känns lite som att komma hem att komma dit :)

Senare på dagen tog vi det lugnt hemma hos Dylan och kollade på OS med hans kompisar. Jag och Heather to en promenad under dagen och köpte te på ett mysigt café.

Middag blev på Kooma, en cool japansk restaurang som Dylan velat ta ut mig på. Maten var supergod och inredningen där är väldigt cool även om det är raka motsatsen till brunchstället vi var på.

Valentines day

I fredags var det alla hjärtans dag. Både jag och Dylan jobbade kväll så vi kunde inte riktigt vars med varandra. Jag slutade däremot vid nio och tog min värdpappas bil ner till Dylan och hans kompisars hus. Pat och Brad var där med sina flickvänner så jag umgicks lite med dem medan jag väntade på Dylan. Alla av dem hann däremot somna, och nästan jag med, innan Dylan kom hem vid 2.30. Jag fick jättefina rosor av honom och han fick ett kort och en cheesecake av mig :)

Insnöad torsdag

I torsdags var det återigen dags för en snöig dag utan skola. Hade alltså alla tjejerna hemma under dagen. För att då dagen att gå spelade vi bland annat Wii dance, gjorde sushigodis och alla hjärtans dag-kort. Godiset gjorde vi av rice crisps (Kelloggs rispuffar) som blandades med smält smör och smälta marsmallows. De rullades tillsammans med swedish fish i tunna fruktgodisrullar så det såg ut som färgglada suschis :)

På eftermiddagen kom även grannarna över för middag och de hade även med sig sin Au Pair så jag fick tid att umgås lite med henne med.

Godissuschi :)

Date night

I tisdags hade jag och Dylan en liten date night :) Vi åt middag på en italiensk restaurang för att sedan gå och se lone survivour på bio. Middagen var kanon, vi delade ett flat bread som förrätt och jag hade en väldigt god sallad som huvudrätt. Dylan hade en god pastarätt med någon ostsås och en soppa till som även den var god. Filmen var väldigt bra, en sann krigshistoria, väldigt sorglig, fin och välgjord. Helt klart sevärd!

Underbar helg i NYC

I fredags var det upp till Manhattan, New York tillsammans me Dylan, Pat och Miriam samt Pat och Hether. Dylan hämtade upp mig efter att han slutat jobba och sen väntade vi hemma hos honom på Pat som skulle köra upp till New York. Vi trängde in oss som packade sillar i baksätet och åkte iväg. Pat hade ett hotellrum där uppe så vi stannade alla i samma rum han var däremot där för jobb, vilket innebar en säng så det blev att sova på ett hårt golv hela helgen men vad gör det när man får vara där uppe gratis?

Fredagkvällen bjöd på utgång mer Dylan, Pat och Heather till olika små barer. Vi hade superkul tillsammans och var inte tillbaka förrän runt fyra på morgonen.

Lördagen startades med frukost på något judiskt café innan vi promenerade upp till Times Square där vi köpte Broadway biljetter till showen Chicago. Vi gick sedan tillbaka till hotellet för att byta om och sedan ta taxi bort till en italiensk restaurang där vi käkade en kanongod middag. Efter det var det dags för showen, min första Broadway show någonsin :)! Den var väldigt bra och jag vill verkligen se flera! Lejonkungen skulle vara grymt att se och Mamma Mia skulle vara kul. Efter showen gick vi för drinkar på Hard Rock Café och sedan vidare till en lite. Och mysig pub.

Söndagen bjöd på god frukost på ett café och sedan taxi ner till lower Manhattan för att se frihetsgudinnan på långt håll och sedan minnesmonumenten för world trade center.  Det var två monument och på dem fanns massa namn på bl.a. brandmän som dött. Några av namnen hade vita rosor vid sig vilket innebar att det var deras födelsedag idag. Sorgligt men fint!

Efter det bar det tillbaka hem till West Cheter för att käka middag tillsammans! Kanonhelg helt enkelt med fantastiska vänner :)

Middag med Dylan och vänner i NYC :)

Chicago på Broadway :)

Söndagmorgon utanför grand central station.

World Trade Center

Torsdagsmys med Riley :)

I torsdags hade Riley ingen skola eftersom de fortfarande inte hade någon ström sedan regnet under tisdagnatten då strömmen slogs ut för många. Vi tog därför en tur till oasis. Först hade Riley mig att springa och klättra runt med men efter ett tag hittade hon en vän från sin skola som hon lekte med. Efter oasis hade vi lunch tillsammans på Rubys innan vi åkte och hämtade upp Paige och Ella från deras skola.

Basketmatch

I fredags var det basketmatch och Au Pair möte inne i Philadelphia. Jag, Elsa, Miriam, Dylan och Pat åkte in för att titta när Philadelphias lag 76:ers spelade. Själva basketmatchen i sig var kanske inte superrolig att se men vi hade kul ändå. Pratade massa strunt och poppade musik påvägen dit och tillbaka. En skön fredag med goda vänner med andra ord. Tydligen var det dessutom inte bara vårt cluster där utan flera så jag träffade även på Meelika och Terje så det var kul att få se dem igen =)

Vet inte riktigt varför jag tyckte att matchen inte var så rolig men det var ganska segt och vände väldigt snabbt liksom i handboll. Jag har inte tittat på basket förut så trodde väl att det skulle vara roligare än vad det var eftersom basket ändå är ganska roligt att spela men tydligen inte superkul att titta på även om jag förstår betydligt mer utav det än av fotboll och baseball. Men som sagt kvällen var superlyckad ändå och vi hade väldigt kul tillsammans.

Snö, regn och is = katastrof i USA

I måndags var det återigen dags för en sk snow day för att inte nämna att vi redan hade två sådana två veckor sedan. Det snöade kanske sju centimeter under måndagen så naturligtvis stängde skolor ner och man körde inte bil under dagen. På tisdagen öppnade Rileys skola två timmar senare än vanligt. På natten mellan tisdag och onsdag regnade det samtidigt som det var runt noll grader vilket gjorde att strömmen slutade fundera lite här och där. Även Rileys skola blev utan störm så hon har varit hemma under dagen.

Det blir långa dagar när man bara kan vara hemma. I måndags var vi nere i källaren och lekte tillsammans. Riley och Paige gick senare över till en vän för att leka ute i snön. Jag försökte få Ella att sova men det gick inge vidare så Lisa kom över med Madeleine för en play date.

Idag, onsdag, har jag och Riley spelat ett mattespel, lagt pärlplattor och gått en liten promenad innan vi tog lunch tillsammans. Just nu har tjejerna nap och rest och efter det får vi se vad som händer. De skulle ha dans idag men eftersom vädret är som det är så är den inställd. Hoppas på bättre väder imorgon så det går att ta sig fram normalt :)

Superbowl

I söndags var det superbowl, finalen i amerikans fotboll. Vi var bjudna över att se det hos en av Dylan och Pats vänner. Vi åkte dit och alla som kom dit fixade något att äta. Jag lagade en svensk paj med västerbottenost, skinka, bacon, fetaost och tomat. Miriam gjorde tyska snitzlar, Elsa gjorde någon slags kladdkaka medan Pat gjorde typiska amerikanska vingar.

Vart en supermysig kväll tillsammans även om matchen i sig var ganska tråkig. Reklamerna under superbowlen ska även vara väldigt påkostade och något som folk verkligen tittar på. 30 sekunder går på 4 miljoner dollar (28 miljoner kronor) men ska jag vara ärlig kan jag ju inte påstå att jag tyckte att de var något speciellt med själva reklamerna. Pausunderhållningen var däremot bra med Bruno Mars och Red Hot Chili Pepers och coola fyrverkerier :)

Allt som allt var det däremot en skön kväll och roligt att få "fira" det med amerikanska vänner :)

Lördag på Ikea och i philly :)

Lördagen spenderade jag först med Elsa med en shoppingtur till Ikea. Det blev inhandlanden av lakan och massa snack om allt och inget. Elsa är en grymt skön kompis, vi är väldigt lika och har alltid kul ihop. Till saken hör även att det skiljer sex år mellan oss. Vem trodde att jag skulle umgås med 94:or? Men det är en av de charmiga delarna med att vara Au Pair. Man blir väldigt öppen för att umgås med alla och det är väldigt positivt. Det finns så mycket sköna människor man annars missar så jag är sjukt glad att jag bland annat fått Elsa som vän :)

Efter Ikea åkte jag in till philly för att träffa en annan ny vän, Jennica, som läst min blogg och nu är i philadelphia för att hälsa på sin syster. Var kul att träffa henne och hon var supertrevlig och ser fram emot att träffa henne igen när hon kommer tillbaka till USA :) Vi gick iallafall ut för middag på en italiensk restaurang för att sedan ta några drinkar på hennes kusins bar innan Pat, som ändå var i Philly, kom och hämtade upp mig.

Söndagsmiddag hos Dylans bror

I söndags förra veckan åkte jag och Dylan till hans bror och hälsade på. De bjöd på en chiligryta mer cornabread. Dylan hade med sig ett bamsepussel till sitt brorsbarn som han hade köpt med sig från Sverige. Var superkul att få träffa hans bror igen och vi hade en mysig liten söndag tillsammans :)

På söndagsmorgonen innan vi åkte iväg söndagsmyste jag även med Elsa och käkade frukost med henne på restaurangen där Dylan jobbar exar ibland. Frukosten där är sjukt god och de för helt klart de bästa omeletterna jag någonsin haft :)

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.