Körkort!!!

Som jag längtat och varit nervös! Och äntligen har jag mitt amerikanska körkort. Jag är faktiskt väldigt glad :) 

Jag gjorde ju det skriftliga testet för ca 1,5 månad sedan och igår var det dags för körprovet. Jag kom dit och ställde mig i kö för att göra testen runt tio då min tid som jag bokat var kvart över tio. 

Första delen av testet var att köra på olika ljus och tuta vilket kanske gick sådär eftersom jag inte fattade exakt vad "highlights" var. Ärligt talat höll jag på och fippla en del med det och jag hade aldrig! blivit godkänd hemma om jag gjort likadant... Men men nåt har jag i alla fall lärt mig av det :) 

Sedan fick jag fickparkera, mellan koner (!) på en parkeringsplats som är speciellt för körprovet. När det var klart åkte jag ut från parkeringsplatsen och vidare ut på resten av shoppingstället (testet ligger bredvid ett mall) så det är en liten väg mellan olika parkeingsonrpden. Jag svängde sedan ut på en väg utanför, körde där i kanske 200 meter och tillbaka in på shoppingstället för att sedan åka tillbaka till teststället och parkera. Och ja det var allt! Testa ljus och tuta, fickparkera och köra i typ fyra minuter varav en minut på en riktig väg... 

Testet var allvarligt löjligt enkelt! Det känns ju som ett skämt mot det svenska körprovet. Det är lite skrämmande att det är så enkelt. Att man efter detta ska vara godkänd att köra på stora motorvägar där trafiken går kors och tvärs eller köra mitt inne i storstäder där folk byter filer hursomhelst... Kanske inte så konstigt att var ovh varannan bil här har märken? 

Men men jag är i alla fall väldigt glad och inget mer ta med sig passet ut på krogen :) 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0