Teoriprov - check

Idag åkte jag iväg för att skriva teoriprov, något jag pluggat till ett tag nu. Jag tog mig till stället där man kunde skriva provet, sa vad jag ville göra och lämnade över alla de hundrafemtio papper jag behövde ha med mig. Dvs massa visumpapper och pass, bevis på jobb och bostad och en ifylld körkortsansökansgrej med påskrift från läkare från en undersökning jag gjorde i januari. Och så mitt personal sequrity card och en check. 

Sedan fick jag gå till en dator i samma rum men lite halvt avskilt och göra provet, vilket gick finfint :) och sedan satt jag och väntade och väntade på att få papper på det hela innan jag kunde åka. Spenderade säkert 1,5 timme där men testet tog nog inte mer än 10 minuter. Hur som helst är det skönt att ha den delen avklarad så nu ska jag boka körprov så fort tider kommer upp på måndag och sen gäller det att öva fickparkering flitigt innan provet! 

Teoriprovet var för övrigt riktigt enkelt och kan inte jämföras med det svenska provet, även om det inte heller är direkt svårt. Teoriboken är på 100 sidor och då är det massa övningsfrågor i boken. Det är inget om miljö, lastvikt, bromssyräckor och sånna saker. Inget om maxhastighet för massanolika fordon och betydligt mindre regler än vad vi har. Frågorna är också lätta och ofta uppenbara så som vad man ska göra om det kommer en (blind) person med en vit käpp gående och alternativ förutom att sakta ner och vara förberedd på att stanna, är typ att tuta eller gasa förbi snabbt. Eller varför inte tuta om man passerat en cyklist?... Dessutom är frågorna på provet ett urval av och exakt samma som de i boken. Inte alls som i Sverige där det är nya frågor som ständigt byts ut. Trögaste saken jag läste i boken måste varit att man inte ska stamma vid ett vägarbete för att fråga vägarbetarna pm vägen. Nähä?!?! Det är för övrigt bara 18 frågor och 15 måste vara rätt. Man behöver heller inte boka tid för detta utan kan göra hur många prov som helst men endast ett om dagen. Hur som helst är jag som sagt glad att detta är klart så jag slipper plugga :) 

Btw... Inne där jag gjorde provet var det massa lustigt folk. Kanske inte de som verkar vara de skarpaste, mysigaste eller högsta prickarna i USA direkt. Tatuering på halsen går inte hem i Carros mina vänner bok... Om ni fattar? ;) 

Anledningen till att jag måste ta körkort nu är att mitt svenska bara är giltigt här i ett år så eftersom jag varit här längre tid nu är det på god tid....








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0