Fira midsommar i USA

På lördagen (dagen efter midsommar) valde vi att fira midsommar. Jag och Elsa hade fått tillåtelse att snylta på Dylans hus så det gjorde vi naturligtvis. Vi hade ordnat massor av mat, egen snaps och fixat massa annat inför denna dag =)
 
Vi hade bakat och gjort jordgubbstårta, negerbollar (ja vi var tvugna att kalla dem så eftersom det blir jävligt kul på engelska...), kyclingpaj med fetaost, tomat, oliver etc, köttbullar och sås. Vi hade även köpt prinskorv på ikea, singoallakex, prästost, knäckerbröd och skorpor. Gjort snaps med rabarbersmak, flädersmak och turkisk peppar. Allt för att själva få fira midsommar men kanske framför allt för att få visa våra amerikanka kompisar vad det kan vara =) 

Vi hade även fixat sjukt snygga bordsdekorationer i gult och blått för att få en skön svennekänsla.
 
Vi började dagen med att förbereda massor hemma hos mig, göra kransar, handla färskt bröd, mera sprit, koka potatis, värma upp pajen o.s.v. Sedan bar det av hem till Dylan där vi satte upp borden och fixade iordning det sista innan vi åt mat tillsammans och efterrätt med femkamp emellan. Maten verkade vara väldigt uppskattad. Vi hade naturligtvis även ägg med majonäs, rom, räka och dill som Jonna ordnat och de verkade som att folket till och med tyckte om den. Minst populär var väl förstås sillen, och det tycker inte ens jag om. Även tårtan och våra negerbollar verkade vara väldigt omtyckta =) Det känns verkligen kul att få dela med sig av sin egen kultur när det blir uppskattat! 
 
Som femkamp hade vi vissla med mariekex, penna i flaska, suga drink genom sugrör, och blåsa upp och jucka sönde en ballong i par. Sedan spelade vi naturligtvis även kubb och corn hole på sidan av =) 
 
Efter att ha festat tillsammasn en stund drog vi ut på krogen en stund. På ett ställe hittade även Elsa en snygg kille. Själv var jag på toa och Elsa planerade att ropa till mig, när jag kom tillbaka, och berätta om hur sjukt snygg killen i hörnet är. Elsa börjar däremot prata på om Sverige och en av killarna i det sällskapet frågar då om Elsa är från Sverige. Ja svarar hon naturligtvis och det visar sig då ett herr snygg (naturligtvis!!) är svensk och bott här sen han var 13. Perfekt svenska pratade han däremot och med väldigt mycket skånsk dialekt. Jag och Elsa konstaterade fint att vi kanske får passa oss i våra högljudda konversationer om allt möjligt på svenska. Det kan ju ändå bli rätt pinsamt... 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0