Helgkurs - inredning

Äntligen är jag klar med mina credits! Första helgen i december gjorde jag ich Elsa vår andra helgkurs och vi har nu tagit alla de credit som vi behöver. Den här gången måste jag även säga att kursen var riktigt bra och att jag faktiskt lärde mig något. Personen som högg kursen utbildar studenter i inredning, hon har egna klienter och hon har en bakgrund som arkitekt så den här gången kunde läraren verkligen något om ämnet hon undervisade i. 

På lördagen fick vi lära oss massa saker om inredning och olika element och grundregler som är viktiga att betänka. Vi talade bland annat om linjer, ljus, kontraster, matchningar, mönster, tyger, ytor och färger. Till söndagen hade vi i läxa att göra en planritning över ett vardagsrum för hur det skulle kunna möbleras. Vi fick sedan under söndagen i grupp arbeta med en planritning och möblera det mer detaljerat med hjälp av bilder på möbler, lampor, konst etc. och med färger och tyger beskriva färgval, mönsterval och tygval på väggar, möbler och mattor. Det var en kul uppgift som även den var givande. 






Kommentarer
Matilda

hej! jag är lite sugen på att åka som au pair men måste fixa körkortet först, hehe. men, jag tänkte fråga:
om man sedan vill förlänga med ett år, måste man läsa sex credits till då?

Svar: Japp det måste man men värdfamiljen måste betala $500 igen. Dessutom är det rätt enkelt att ta sina credits här, har man klarat av femman så har man inga problem ;) Lycka till!!!
Carolina Franck Olsson

2015-03-10 @ 19:09:48
Matilda

Hej, tack för svar!:) nu är jag jättejobbig och kom på en fråga till: vad får man betala för att förlänga? Alltså, är det ytterligare en programavgift eller vad gäller? (om ddet gör någon skillnad så tänker jag framförallt om man vill byta värdfamilj, vilket jag känner nnu, innan jag åker, antagligen vore vad jag skulle vilja göra (fast jag kan ju ändra mig, man vet aldrig)). Och hur gör man med visum? :D åkte du med Cultural Care?

2015-03-14 @ 01:25:29
Matilda

Hej, tack för svar!:) nu är jag jättejobbig och kom på en fråga till: vad får man betala för att förlänga? Alltså, är det ytterligare en programavgift eller vad gäller? (om ddet gör någon skillnad så tänker jag framförallt om man vill byta värdfamilj, vilket jag känner nnu, innan jag åker, antagligen vore vad jag skulle vilja göra (fast jag kan ju ändra mig, man vet aldrig)). Och hur gör man med visum? :D åkte du med Cultural Care?

Svar: Det är bara att fråga på =) Man får betala ytterligare en avgift men jag tror att det bara var för försäkring. Man måste alltid vara försäkrad här så det är inget man kan välja bort. Jag har åkt med APIA (skandinaviska institutet) men det är inte så stor skillnad mellan CC och APIA. Både är stora och fungerar väldigt lika. Vad gäller visum. Undrar du hur man gör när man förlänger? Man får i alla fall brev från sin organisation om man vill förlänga och sen skriver man bara på dessa papper och skickar in till organisationen och sedan får man nya visumpapper. Visumet i ditt pass förlängs däremot inte. Därav kan du inte resa utanför USA efter ditt första år men du har tillåtelse att stanna =)
Carolina Franck Olsson

2015-03-14 @ 01:25:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0