Epcot - Disney World

Onsdag och en tredje dag i en av Disney Worlds parker. Idag var det dags att besöka Epcot och det är hittills min favoritpark. Epcot är uppbyggt mycket kring lärande och en stor del av parken är att representera olika länder. Det är en kanske mer vuxen park, det finns inte lika måna åkattraktioner som i de andra två parkerna jag varit i. Parken är dock supermysig och verkligen jättefin! 
 
Efter att ha kommit in i Epcot tog vi oss till en Hitta Nemo attraktion där vi först åkte omkring på ett litet tåg. Där fick vi bland annat åka igenom en tunnel med en bildskärm runt hela tunnel och där scenen där sköldpaddorna simmar tillsammans utspelar sig och det känns lite som att man är en fisk mitt bland sköldpaddorna. Efter åket var vi kvar i Hitta Nemo byggnaden där vi gick omkring och kollade på olika akvarium. 
 
Ett senare och superhäftigt åk vi gjorde senare var en där man hissades upp i stolen man satt i och hängde fritt med benen. Det är alldeles mörkt i rummet och det enda man ser är en gigantisk bildskärm runt omkring sig. Där får man se olika miljöer flyga förbi samtidigt som det man sitter på rör sig. Det känns då som att man hlodflyger över de olika miljöerna. Det var nog en av mina favoritåk än så länge :)
 
Ett annat åk vi gjorde var för att simulera en rymdfärd där man satt inne i ett litet rum som skulle föreställa en del av en rymdraket. Hytten man satt i rörde sig och man trycktes bakåt i sitt säte samtidigt som man på en bildskärm fick se hur man åkte från jorden, förbi månen och till mars. 
 
Efter dessa åk gick vi omkring i Epcot och förbi de olika länder som var uppbyggda där. I några av länderna gjorde vi även olika åk eller såg shower som skulle fånga ländernas kultur. 
 
De länder vi spenderade mest tid i var Mexico, Norge och Kina. I Mexico gjorde vi ett åk och i Kina såg vi en akrobatshow. I Norge åt vi middag med prinsessor och vi gjorde även ett åk och såg en film som visade många fina bitar av Norge. En hel del av Norge var uppbyggt för att visa deras gamla kultur med vikingar och stenbyggnader. Är väl inte så varken norrmän eller svenskar lever idag men fint var det. Åket vi gjorde var en båttur där vi bland annat såg vikingar. Måste dock säga att jag skrattade lite för mig själv när jag såg isbjörnar... Isbjörnar i Norge?!? Preonerna som jobbade i Norge var naturligtvis Normän och då vi väntade på vårt åk pratade jag lite med en av killarna som jobbade där, jag på svenska och han på norska. Söta Ella vart nog orolig att han skulle sno mig och sa "My Nanny" till honom samtidig som hon blockerade honom med en teckning. Han och en annan tjej som jobbade där följde i alla fall med oss i vår båt och jag lyckades få Riley och Paige att visa att de kunde räkna till 10 på svenska :) Middagen i Norge var även super! Det var nog det närmaste svensk mat jag haft på länge och är det något jag saknat här borta så är det just mat! Svårt att säga exakt vad det är men smakens på det jag åt var verkligen skandinaviskt och för en liten stund var jag hemma igen, underbart :) :) 
 
Vi passerade massa fler länder efter Norge innan vi som final på dagen såg en grym fyrverkerishow! 
 
Hade med andra ord ytterligare en fantastisk dag i Disney World! Jag trodde att Disney skulle vara coolt och såg verkligen fram emot det men det jag upplevt här är så mycket coolare, och mer fantasktiskt än vad jag trodde att det skulle vara! 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0