En svensk lördag

I lördags svängde Elsa och Anna förbi. Vi hade inte riktigt bestämt vad vi skulle göra, planen var egentligen att åka och ahndla en mobil åt Elsa men ändrades till en dag i svensk anda. En med andra ord superb dag!
 
Vi började med att köra in till Philly där vi besökte American Swedish History Museum. Själva museet var helt okej och vi fick bland annat lära oss att området där vi faktiskt är nu runt Philadelphia och Delaware kallas New Sweden och att många svenskar förr imigrerade hit. På museet hade de dagen till ära även en Lucia reunion med fika som vi blev inbjudna till. Åt bland annat en väldigt god mjuk pepparkaka och allt fika kändes väldigt svenskt =) Vi träffade även en tant, tyo 70 år, som hette Margareta och som bodde i Philadelphia. Hon hade bott i USA i ungefär 30 år men flyttade ifrån Sverige för 50 år sedan efter att ha tillbringat ett år som Au Pair i England. Vi pratade lite med henne och hon berättade bland annat om hur luciafirandet var här, att det är på amerikanst vist och att den svenskamerikanska kulturen inte alls är så lik den svenska som man kan tro. Bland annat så kommer Lucian sist här i Luciatåget och inte först som hemma i Sverige. Hon hade påpekat det en gång då hon bodde i Chicago för kvinnan som där hade hand om Luciatågen. Till svar hade Margareta fått om hon försökte tala om för den kvinnan att hon inte forstod vad hon gjorde, att hennes morfar minsann var från Sverige.
 
På museét gick vi även in i deras museumshop där jag handlade en flaska glögg, en sverigemugg och en kaffemugg (sån där man har med sig överallt) från Sagaform (för att jag gillar märket). Passade även på att ta en turistbroschyr för Sverige =)
 
Efter museét bar det vidare till IKEA =) Där fortsatte det spenderas pengar på Carro saknar Sverige alledeles för mycket idag... Det hela resulterade i ytterligare en flaska glögg, fyra glöggmuggar, en liten fulsöt (för de är fula men just nu söta) julbock, tunnbröd, ett täcke och ett påslakan. Julbockar har aldrig tidigare varit välkomna hem till mig men just nu här i USA är allt svenskt hjärligt välkommet så, så fick det bli =) Att köpa ett täcke och ett påslakan kan kanske tyckas konstigt men nu är det så att amerikanare inte sover med normala lakan. Nej då har man typ ett vanlig underlakan som man lägger en eller flera filtar på vilket resulterar i att filtarna och påslakanen ibland åker åt olika håll och filtarna är ju inte alls lika mysiga, gosiga och fluffiga som ett täcka. Så nu tänkte jag att jag var trött på att sova så och ville kosta på mig ett riktigt täcke att sova med. Strunt samma att jag inte kan ta med det hem, jag vill sova som normalt folk! Tunnbrödet åkte direkt in i frysen, det ska jag käka senare. Har saknar svenskt börd så sjukt mycket. Nu är det egentligen inte exakt tunnbröd jag vill ha men, men så sjukt mycket bättre än att leva på toast. Visserligen har jag funnit knäckerbröd redan men kul med något mer svenskt. Ska blir sjukt gott!
 
Svenskheten fortsatte då vi åkte hem till mig och hängde nere i källaren där vi käkade pepparkaksdeg och tittade på Soran Ismail, Johan Glans och Magnus Betner. Svensk stand up när den är som bäst =) Till svenskheten ägnade vi även att vi bara lyssnade på svensk musik i bilen påvägen till och från Philly. Kanondag helt enkelt =)
 
 
American Swedish Histroy Museum
 
 
Räddade December med massa glögg och mina kommande nätter här i USA med skönaste täcket =)
 
 
 
 
 


Kommentarer
J

Hej! Jag ska snart t Philadlephia på en 3 månads resa och eventuellt längre.. Ha följt din blogg ett tag nu och tänkte att det skulle vara jätte roligt om du ville ses på en fika eller något när jag väl är där? Bli väl lite konstigt såhär från en läsare men tänkte att det skulle vara roligt att träffa svenska därborta då jag lätt får hemlängtan :P hehe

Svar: Självklart :) alltid kul att träffa svenskar! Får jag fråga hur gammal du är och varför du ska hit och resa så länge? :) jättekul iaf! När kommer du hit?
Carolina Franck Olsson

2013-11-04 @ 22:34:58
J

Jag blir 22år i december. Jag ha min syster och lite andra släktingar därborta så ville ta ett break från Sverige nu så åker dit för att hälsa på, hehe. Jag åker om 21 dagar, så väldigt snart är jag där :D

Svar: Härligt men jag är definitivt sugen på att träffa mer svenskar och älskar philly :)
Om du vill kan du lägga till mig på fb, lättare så =) Jag är den enda Carolina Franck Olsson där :P
Carolina Franck Olsson

2013-11-05 @ 05:52:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0