Kulturskillnader

Mellan USA & Sverige så finns det en del skillnader. En är att amerikaner verkar mycket trevligare och sociala än oss svenskar. Folk pratar med varandra hela tiden och är verkligen framåt. På alla ställen som erbjuder dig en service säger personalen "Hi how are you?". I Sverige får man väl vara glad om personalen på ICA ens hälsar på en. Här säger människor även please och thank you betydligt oftare och excuse me så fort de står minsta lilla ivägen. Fortfarande känns det lite ovant och jag blir lite ställd när tjejen i kassan frågar mig hur jag mår och önskar mig en trevlig dag när jag handlat klart. Amerikaner är helt klart mer serviceinriktade och kan personalen i kassan så packar de det som du handlat i en påse åt dig. Människor i allmämhet pratar även mer med varandra. Igår när jag hadde lämnat av ett paket på post officet här frågade en dam mig om hur gamla barnen var, varifrån jag kom osv. Hon började prata en massa om Europa och hur fint det var och att hon skulle resa dit i sommar osv. Det är väldigt skönt med så sociala och trevliga människor men som svensk får jag verkligen försöka tänka lite extra för att inte framstå som otrevlig.
 
En annan skillnad är ju naturligtvis att klampa in med skor inomhus om man går bort till några andra. Hos min hostfamily går jag oftast omkring utan skor, ibland med men även de kan vara utan skor ibland så det känns okej. Men det känns lite lustigt att gå in hos någon annan, stå på dens heltäckningsmatta i skor...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0