King of Prussia & Cheesecake factory

Idag tog jag bilen till ett mall, King of Prussia, en halvtimme från mig för att möta upp en svensk Au Pair, Sofia för middag. Vi shoppade inget utan gick till Cheesecake factory för middag. Båda dessa ställen är ställen jag velat besöka/äta på under min tid i USA. 
 
King of Prussia är USA:s (enligt Wikipedia) största shopping mall i förhållande till uthyrningsbar yta. I vilket fall var det GIGANTISKT!!! Jag har inte sett något shoppingcentrum i Sverige tidigare som ens är jämförbart med detta och då har jag inte sett allt av mallet... Det känns snarare som en stor flygplats än ett köpcentrum. Jag kom in i ena änden och för att komma till restaurangen skulle vi bort till den andra. Vi gick och gick och gick och gick och gick för att komma dit. Mallet var även jättefint, tyvärr tog jag inga bilder där idag men det är nog inte sista gången jag var där ;)
 
Cheesecake factory var även det helt superbt! Kanongod mat i mängder och superbra service. USA har helt klart högre standard på servicen på restaurangerna än i Sverige. Jag beställde tortillias med kyckling och svarta bönor vilket var jättegott. Till efterrätt blev det en "Oreo Dream Extreme Cheesecake" som är cheesecake med oreobitar i, lager av fudgekaka och oreomousse. Cheesecaken är sedan toppad med en mjölkchokladsicing. Vid efterrätten hade jag även lärt mig att det inte är nödvändigt att proppa i sig så mycket man orkar utan att servitören kommer och frågar om man önskar en låda för att ta med sig maten hem i (vilket för övrigt är vanligt att folk gör och något vanligt på amerikanska restauranger i allmänhet). En annan skillnad på restaurangerna i Sverige och USA är att gratis påfyllning av dricka är vanligt här. Servitören frågade innan vi beställde om vi ville ha något att dricka medan vi tittade i menyerna. Efter att vi besällt vår mat och jag hade halva colan kvar försvann (till min förvåning) helt plötsligt mitt glas. Snabbt hade jag dock ett glas där igen fullt med cola...
 
Att komma till mallet var dock inte det enklaste. Även om jag hade gps så måste jag ha lyckats tagit fel någonstan och sen gick vägarna hit och dit, gps:en sa turn/keep right/left etc om vart annat och jag visste inte om jag skulle svänga eller inte... Dessutom pratar den ju i amerikanska miles och eftersom jag är uppvuxen med kilometer är det inte helt enkelt att föreställa sig om hur lång sträcka jag ska svänga när den säger om X miles. Au Pairen jag mötte upp sa dock att det tar lite tid innan man lär känna sin gps och att hon kan tolka sina kompisars gps:er fel i förhållande till vad hon är van vid...
 
 
Ingången till Cheesecake factory. 1,5 timmes väntetid på bord men det var det värt!
 
 
 
 
Sköna Sofia =)
 
 
 
BIlden ger inte maten rättvisa, den var supergod!
 
 
Yummy!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
mia johansson

nya koftan på ser jag, längta efter dig...

Svar: Tihii =)
Carolina Franck Olsson

2013-03-17 @ 12:05:05
URL: http://carolinaelisabeth.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0