Washington DC

I lördags bar det av till USA:s huvudstad Washington DC. Tidigt på morgonen gick jag upp och åkte in till West Chester och Fat's som plockade upp mig och två andra Au Pairer. Tillsammans åkte vi till en Metrostation utanför DC så vi tog metron in till centrala DC.
 
När vi klivit av Metron kom vi in i en lite sämre del av DC och in i DC:s chinatown. DC:s chinatown verkar mindre än Phillys och mycket lugnare. I Phillys chinatown var det tjockt med folk (asiater) och bilar medan det här var väldigt lugnt. Det var även kul att se hur alla restauranger som Subway, Mc Donald's och Dunkin Donut även hade sina namn skrivna på kinesiska/mandarin (? åtminstonde med asiatiska tecken...)
 
Vi fortsatta vandra in till det mer centrala DC som jag måste säga är väldigt, väldigt fint. Överallt på trottoarerna finns träd med blommor planterade runt sig och små "staket" (vad heter det?) runt rabatterna. Vi gick vidare ner mot alla sevärdheter i DC. Först vita huset och sedan alla olika monument som finns. Något bra med DC är allt detta ligger som på en "slinga", även om det är en bit mellan sevärdheterna. Det är alltså lätt att hitta mellan dem och det är bra skyltat.
 
DC är en väldigt fin stad i allmänhet tycker jag. De har många fina byggnader och jämfört med NYC är DC väldigt, väldigt lugnt. Just den dagen vi var där påmminner det trafikmässigt mer om sthlm än NYC. NYC är väldigt coolt att se men DC har en annan charm och skulle vara ett ställe jag skulle föredra att bo på.
 
 
 
Från China Town i DC
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
DC är lugnt och grönt med många fina byggnader
 
 
 
 
Hard Rock Cafe =)
 
 
 
Park nära Vita huset
 
 
Till en början var det väldigt avspärrat runt Vita huset (pga bomberna i Boston?) men efter ett tag släppte de som tur var på avspärrningarna och vi kunde komma närmare =)
 
 
 
Utanför Vita huset =)
 
 
Washington Monument
 
 
 
 
Bit av the reflecting pool
 
 
The reflection pool och Lincoln Memorial
 
 
The reflection pool och Lincoln Memorial
 
 
 
The reflection pool och Lincoln Memorial
 
 
The reflection pool och Washington Monument
 
 
Lincoln Memorial
 
 
Linclon
 
 
 
 
 
 
The Korean War Veterans Memorial
 
 
 
 
Martin Luther King Jr. Memorial
 
 
 
 
 
Jefferson Memorial
 
 
Då män jobar behövs tydligen varningstext. Tur att det flyter på utaan fara då kvinnor arbetar...
 
 
Hej då från DC!


Kommentarer
mia johansson

Roligt med alla kort du lägger upp.

Svar: Tack ;)
Carolina Franck Olsson

2013-04-22 @ 11:27:58
URL: http://carolinaelisabeth.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Carolina - Mitt liv i USA

I februari 2013 kom jag till USA för att jobba som Au Pair i ett år. I augusti samma år träffade jag Dylan som jag blev kär i, jag stannade ett extra år som Au Pair och stannade sedan kvar med Dylan, min fästman efter mitt andra år. Nu bor vi tillsammans i en liten lägenhet utanför Philadelphia för att starta upp våra liv tillsammans.

RSS 2.0